Friday, June 10, 2005

Sejarah Hitam yg tercatat di Bumi Makkah dan Madinah

Sejarah Hitam yg tercatat di Bumi Makkah dan Madinah

Kalangan pemimpin dan pasukan tentera Bani Saud yang menyerang Makkah dan Madinah serta wilayah Hijaz yang lain yang berfahaman Wahabi tulen yang telah menyerang kota Makkah dan Madinah sekitar tahun 1924 dan 1925 Masihi dahulu, dan seterusnya menakluk kedua-dua buah kota suci umat Islam itu, melepaskannya dari kekuasaan Bani Osmani Turki, dan merampas kekuasaan autonominya daripada Syarif-syarif yang sebelumnya berkuasa penuh ke atas kedua- dua kota suci itu.

Pemimpinnya ketika penyerangan itu adalah Sultan Abdul Aziz bin Abdul Rahman El-Faisal Aali Saud, yang selepas penawanan kedua-dua kota: suci itu memakai gelaran Al-Malik, dan gelaran itu kekal sehingga ke hari ini.

Yang mereka serang adalah Syarif Husain,keturunan dari Rasululah. Datuk Raja Jordan sekarang, pendiri Kerajaan Hasyimiah yang berpusat di kota Makkah. Berfahaman Ahlul Sunnah Wal Jamaah.Mereka merampas beberapa benda berharga di kedua-dua buah kota suci itu, yang antaranya adalah milik peribadi Rasulullah SAW dan ahli keluarga baginda lalu dibawa ke Riyadh, ibu kota dan pusat pemerintahan Bani Saud itu. Mereka juga memusnahkan makam-makam Sahabat RA termasuk yang mati syahid, lalu meratakannya dengan tanah. Rumah keputeraan Rasulullah SAW juga turut dimusnahkan, dijadikan kandang binatang. Hanya akhir-akhir ini sahaja tempat itu dijadikan sebuah perpustakaan untuk bacaan umum. Pasukan ini juga berjaya menakluk seluruh Hijaz dan meletakkannya di bawah kekuasaan mutlak raja baru di seluruh Hijaz iaitu Bani Saud.

Sebagai catatan sejarah

No comments: