Thursday, May 12, 2005

Dajjal

Dari Hudzaifah ra, katanya, saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
"Ketika Dajjal itu keluar, dia membawa air dan api. Adapun yang
dilihat orang itu seperti api, sebenarnya ialah air yang dingin.
Adapun yang dilihat orang itu seperti air dingin, sebenarnya api yang
membakar. Siapa yang berjumpanya di antara kamu hendaklah dia masuk ke
dalam apa yang dilihatnya berupa api, kerana sebenarnya itu adalah air
yang dingin."

Kata Hudzaifah, dan lagi saya mendengar beliau bersabda, "Ada seorang
lelaki sebelum kamu yang didatangi Malaikat untuk mengambil ruhnya.
Dikatakan kepadanya, 'Adakah kamu mengerja kebaikkan?.' Jawabnya,
'Saya tidak tahu'. Kata malaikat, 'Cuba perhatikan (ingat) !'
Jawabnya, 'Yang saya ketahui hanyalah saya berjual beli dengan manusia
di dunia dan saya pun mengambil dan memberikan dari dan kepada mereka,
saya beri janji orang yang berkecukupan dan saya bebaskan orang
berkesempitan'. Tuhan memasukkan orang itu ke dalam syurga."

Sahih Bukhari, Kitab Nabi Khidr.

No comments: