Wednesday, June 22, 2005

ADAP RASUL

1. SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH
Rasul selalu mengajak ummatnya untuk bangun
sebelum subuh, melaksanakan sholat sunah dan
sholat Fardhu, sholat subuh berjamaah. Hal ini
memberi hikmah yg mendalam antara lain :
- Berlimpah pahala dari Allah
- Kesegaran udara subuh yg bagus utk kesehatan/ terapi penyakit TB
- Memperkuat pikiran dan menyehatkan perasaan

2. AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN
Rasul selalu sentiasa rapi & bersih, tiap hari
kamis atau Jumaat beliau mencuci rambut-rambut
halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan
berminyak wangi.
"Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap
orang-orang dewasa.
Demikian pula menggosok gigi dan memakai
harum-haruman"(HR Muslim)

3.TIDAK PERNAH BANYAK MAKAN
Sabda Rasul :
"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum
lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak (
tidak sampai kekenyangan)"(Muttafaq Alaih)
Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda :
Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan
sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu
tarbiyyah khusus bagi ummat Islam dengan adanya
Puasa Ramadhan untuk menyeimbangkan kesehatan

4. GEMAR BERJALAN KAKI
Rasul selalu berjalan kaki ke Masjid, Pasar, medan
jihad, mengunjungi rumah sahabat, dan sebagainya.
Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir,
pori-pori terbuka dan peredaran darah akan
berjalan lancar. Ini penting untuk mencegah
penyakit jantung

5. TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah : "Jangan Marah"diulangi sampai
3 kali. Ini menunujukkan hakikat kesehatan dan
kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah
belaka, tetapi lebih jauh yaitu dilandasi oleh
kebersihan dan kesehatan jiwa.
Ada terapi yang tepat untuk menahan marah :
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk,
dan bila duduk maka berbaring
- Membaca Ta 'awwudz, karena marah itu dari Syaithon
- Segeralah berwudhu
- Sholat 2 Rokaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan
kegundahan
hati

6. OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis akan memberikan dampak psikologis
yang mendalam bagi kelapangan jiwa sehingga tetap
sabar, istiqomah dan bekerja keras, serta
tawakal kepada Allah SWT

7. TAK PERNAH IRI HATI
Untuk menjaga stabilitas hati & kesehatan jiwa,
mentalitas maka menjauhi iri hati merupakan
tindakan preventif yang sangat tepat.

::Ya Allah,bersihkanlah hatiku dari sifat sifat
mazmumah dan hiasilah diriku dengan sifat sifat
mahmudah...::

Kalau rajin... Tolong sebarkan maklumat ini kepada
saudara Muslim Muslimat
yang lain agar menjadi renungan dan pelajaran
kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah
salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang
mengajarnya meskipun dia sudah meninggal dunia

wallahu'alam....

Tuesday, June 21, 2005

Ulamak Akhirat Berwatak Rasul

Ulamak Akhirat Berwatak Rasul

Sepertimana para Rasul, ulama akhirat kumpulam pertama juga mempunyai karisma kepimpinan yang tinggi, yang dibekalkan sejak azali. Sebab itu mereka dapat melakukan kerja2 memimpin dengan jayanya.Mereka dapat membawa umat yang jahil sebelumnya kepada hidup mengikut Al-Qura dan Sunnah. Mereka mencegah kemungkaran dan menegur rakyat jelata bahkan raja2 dan pemerintah.

Kalau Rasulullah dapat membangunkan jemaah Islamiah ditengah2 masyarakat jahiliah, maka ulama juga dapat melakukan amar makruf nahi mungkar pada individu, keluarga dan masyarakat. Hingga terbentuklah jemaah Islamiah, yang cara hidup mereka sendiri ditengah2 masyarakat yang tidak mengikuti Islam. Mereka membangunkan sistem hidup mereka sendiri dalam bidang ekonomi, budaya, pendidikan, perhubungan dan lain2 menurut Islam.

Cara tertegaknya jemaah Islamiah bukanlah dengan ahlinya mengisi borang keahlian dan pemimpinnya naik melalui undian. Itu bukan cara Islam. Perlantikan para Rasul bukan melalui proses tersebut. Jemaah Islamiah bermula dengan seorang diri iaitu dari individu yang Allah kurniakan kekuatan untuk mengamalkan Islam. Maka ia mencari seorang kawan demi seorang kawan untuk bersamanya. Dididik dan diajar serta dipimpinlah kawan2nya untuk melaksanakan cita2 Islam. Makin lama makin ramai orang yang menerima didikan dan pimpinannya.

Sehingga akhirnya tanpa dirancang atau dimesyuarat agungkan, maka terjadilah kumpulan itu sebagai suatu jemaah yang gurunya menjadi pemimpin dan anak muridnya menjadi pengikut. Pemimpin yang tidak payah diundi, kerana semua pengikutnya menerima dengan hati. Pengikutnya ialah anak muridnya sendiri. Mereka bersama-sama membangunkan cara hidup Islam dalam setiap aspek kehidupan mereka.

Sifat dan akhlak ulama ini sangat berani dan tegas memegang semua hukum Allah. Ibadah mereka sangat banyak sekali, hampir semua sembahyang sunat itu dilakukan. Bermula dengan solat sunat Rawatib, Sunat Tahajud, Sunat Dhuha , Sunat Awwabin, Sunat Tasbih, Sunat Mutlak, Sunat Mudhuk, Witir, Tarawikh dan lain2 lagi. Meraka sentiasa dalam keadaan berzikir pada Allah samada waktu duduk, tidur atau berdiri. Boleh dikatakan fizikal sahaja dengan manusia tetapi hati dengan Allah. Mereka sangat menjauhi perkara HARAM. Perkara syubhat dan makroh pun mereka cukup berhati2 dalam samada dalam makan, minum, pakaian, rehat, bergaul, cara kerja dan lain2 lagi.

Ulamak berwatak rasul walau pun mereka adalah abid,tetapi urusan kemasyarakatan dan jihad tidak diabaikan. Mereka gigih berjuang disiang hari bagaikan singa. Seperti abid dimalam hari dan singa disiang hari.

Mereka berjuang melalui jemaah untuk menegakkan cara hidup dalam diri. Keluarga dan masyarakat seluruhnya. Melihat indahnya masyarakat Islam yang mereka tegak, maka ramailah dari kalangan masyarakat yang ikut serta dan bersimpati dengan perjuangan mereka.

Oleh kerana mendapat sokongan kuat dari masyarakat dan sikap mereka yang mencabar, maka mereka sangat dicurigai , ditakuti juga dibenci oelh musuh2nya terutama ulamak rasmi dan pemerintah. Para ulamak berwatak rasul kebanyakkannya dihalau dari negeri asal mereka. Mereka sentiasa berpindah randah dan sentiasa terancam.

Mewarisi apa yang ditempuh oleh Rasul rasul dalam perjuangan mereka. Ulamak yang memimpin ini berada dikalangan orang yang kalau sayang terlalau sayang dan yang benci akan merasa terlalu benci. Ekoran dari itu mereka kelihatan sentiasa berada dalam rahmat dan ujian. Kalau besarlah rahmat besarlah ujian. Demikianlah sebaliknya. Sengaja Alah jadikan dengan sedemikian bermaksud,

“Nikmat akan membolehkan mereka terus berjuang, dan dapat pahala syukur, Ujian mematangkan iman dan membolehkan mereka mendapat pahala sabar.”

Akhlak mulia dan agung yang dipamerkan oleh para Rasul turut diwarisi dan terhias oleh ulamak berwatak rasul.Seperti sifat zuhud. Mereka kelihatan hidup macam orang miskin kerana menolak kekayaan dunia demi cintanya pada akhirat . Pada waktu meninggal dunia mereka tidak meninggalkan apa2 kecuali ilmu yang tertulis dalam kitab2 mereka dan akhlak yang agung. Yang telah menjadi sejarah hidup mereka. Dan kalau mereka ada anak , biasanya anak2 itu terdiri dari anak2 yang soleh dan solahah yang meneruskan cita2 perjuangan mereka.

Saidina Ali wafat meninggalkan Saidina Hassan r.a dan Saidina Husin r.a yang soleh2. Yang menyambung terus perjuangan Islam.Kemudian saidina Husin pula meninggal. Meninggalkan anaknya Saidina Zainal Abidin dan kemudian bersambung pada anaknya Ali Hanafiah dan setrusnya pada Jaafar Al-Siddiq. Demikianlah kesinambungan perjuangan walau pun pejuang-pejuang awal sudah tiada..

Akhlak lain yang begitu terserlah ialah tawaduk, lemah lembut, kasih sayang,sabar, redha, tawakal, berani dan yang kayanya sangat pemurah. Berdepan dengan ujian mereka sangat sabar. Memang orang2 Allah diuji dengan ujian2 yang berat2 dan mereka pun bersabar. Ujian pada mereka ialah untuk meninggikan darjat.Rasulullah saw bersabda,

“Ujian paling berat ditimpa dikalangan manusia ialah para Nabi, kemudian yang mulia(wali-wali Allah),kemudian yang mulia selepas itu (para Ulama) , diuji mengikut keimanan seseorang.”

(Riwayat Al Bukhari , Ahmad dan At-Tarmizi)
Ilmu yang disampaikan oleh Ulama pewaris Nabi ini penuh dengan tarbiah dan ingatan yang sangat memberi kesan dihati manusia. Membangkitkan rasa Cinta pada Allah, gerun pada neraka dan cinta pada syurga akhirat. Manusia akan mengubah hidup dari cinta dunia pada cinta akhirat. Dari jahilaiah pada Iman dan Islam.

Rezeki ulama ini juga seperti rezeki para Rasul. Bukan didapati dari bekerja makan gaji dengan manusia. Biasa rezeki mereka dengan berniaga. Rasululah saw bersabda,

“Hendaklah kamu berniaga kerana padanya terdapat 9/10 rezeki .

Perniagaanlah yang biasanya menjadikan seseorang itu jutawan. Teyapi ulamak akhirat tetap zuhud walaupun ada yang menjadi jutawan hasil berniaga. Perniagaan yang mereka jalankan bukanlah diusahakan secara bersendirian, sebaliknya dibantu dengan ramai pekerja. Dengan itu mereka ada banyak masa untuk membuat kerja ALLAH. Sementara para Rasul pula , rezeki mereka bukan dari berniaga, tetapi dari sumebr yang tidak diduga. Yang mana biasanya Allah hantar melalui orang kaya yang simpati melalui kerja2 yang mereka lakukan. Itupun Rasulullah ambil sedikit sahaja untuk keperluan peribadi dan keluarganya. Yang selebihnyanya(banyak) untuk orang lain yang memerlukannya.

Meniru dan mencontohi Rasululah saw. Para ulamak pewaris nabi, rumah mereka kecil sahaja. Kalau rumah Rasululah ada satu bilek yang atapnya boleh disentuh dengan tangan, maka para ulamak rumah mereka lebih kurang begitulah. Tidak ada ruang untuk perabot mewah. Tidak ada tilam empok dan karpet tebal. Tidak ada kerusi set mewah. Segala2nya terlalu asas dan sekadar perlu sahaja,

Anak dan isteri Rasululah adalah pejuang2 kanan kepada baginda. Maka demikianlah dengan keluarga ulamak akhirat. Anak dan isteri menjadi contoh dan penyambung lidah perjuangan. Kalau tidak demikian, biasanya ALLAH pisahkan mereka itu dari menjadi kekasih-kekasihNYA.

Para ulamak Akhirat sepertilah para Rasul. Mereka hidup bersama ditengah masyarakat dan bukannya berpisah dari masyarakatnya. Meraka sembahyang berjemaah bersama2 setiap waktu sembahyang, bekerja bersama, bermusafir bersama. Makan bersama, duduk rendah , berdiri sama tinggi dengan pengikutnya. Namun kehebatan dan kebesaran mereka disisi murid2nya tiada berkurangan. Mereka sangat dikasihi dan ditaati, Pautan hati yang terbina itu adalah kerana akhlak dan jasa bakti guru terhadap murid2nya.

Kalau para rasul mendapat bantuan ghaib dari ALLAH melalui mukjizat, maka ulamak ul amilin ini ditolong dengan keramah atau pun sekurang2nya maunah.Yakni kejadian2 pelik dan luarbiasa yang ALLAH lakukan untuk menyelamatkan mereka dari musuh atau untuk menghiburkan mereka atau untuk menambahkan keyakinan mereka. Biasanya kemenangan perjuangan mereka terhadap musuh adalah kerana adanya pertolongan yang istimewa ini.

Nama2 mereka bukan sahaja masyur pada zaman mereka tetapi juga sepanjang zaman disebut orang. Maqam mereka sentiasa diziarahi turun temurun.

Perjuangan mereka tidak mengenal pencen. Selagi hidup selagi itulah berjuang. Bahkan sesudah mereka meninggalkan pun , perjuangan mereka ada penyambungnya.

Mereka sangat ikhlas berjuang Filsabililah. Perjuangan mereka betul2 kerana dan untuk Allah. Hinggakan kalau terancam, nyawa melayang pun meraka rela. Apalagi kalau setakat periuk nasi mereka terancam. Meraka tidak mengharap apa2 kepentingan dari perjuangan. Sebab itu dalam apa keadaan pun mereka tetap berani membela kebenaran atau pun hak Allah sekali pun didepan pemerintah yang zalim.

Rumah mereka merata2 negara didunia, kerana mereka sentiasa mengembara. Memang tradisi hidup ulamak ialah berjalan dimuka bumi Allah dari satu negara ke negara yang lain.Dengan itu mereka sangat luas pengalaman, pergaulan dan ilmu. Mereka menikmati kebesaran Allah dimuka bumi yang luas ini. Rezeki mereka tidak putus2 untuk sentiasa berpergian ketempat2 yang jauh.

Demikianlah watak, sifat dan sikap hidup para ulamak akhirat yang mewarisi kerja2 Rasul.Moga2 kita dapat mencari mereka untuk menerima didikan dan kepimpinan. Kerana bertemu mereka seolah2 bertemu dengan Rasululah, melihat bayangan Rasululah untuk menjadi contoh dan ikutan kita. Mereka orang2 Allah yang sangat diberkati. Melihat wajahnya sudah mendatangkan keinsafan dan keberkatan. Apalagi dapat duduk bersamanya. Semuanya boleh mendidik dan mengubah kita.

Berkata Yahya bin Muaz:,
“Para Wali-wali Allah itu adalah haruman-haruman dibumi. Maka apabila mencium akannya oleh anak muridnya, akan sampai kehati. Lantas mereka berasa rindu pada Tuhan mereka.

(Dipetik dari kitab Imam Sya’rani. Peringatan Pada Yang Tertipu)

MAZHAB DALAM ISLAM?

Bismillahirrahmanirrahim

Ilmu yang hendak kita bincangkan kali ini ialah mengenai persoalan MENGAPA BOLEH TIMBUL MAZHAB DALAM ISLAM?
Sama ada mazhab yang hak mahupun yang batil. Mazhab yang hak hanya ada 11 mazhab,tapi yang terkenal hanya ada 4 sebab kitabnya masih ada hingga kini. Mazhab yang sesat ada 72. Mazhab Auzai, Hasan Basri dan lain lain tidak diamalkan lagi sebab ilmunya sudah habis, mungkin ilmunya telah dibakar sewaktu orang Monggol melanggar Kota Baghdad. Mazhab yang hak saja yang dibincangkan dan diceritakan dalam kuliah ini.

Mengapa timbul mazhab dalam Islam, padahal Islam itu satu sahaja daripada Allah dan disampaikan kepada Rasulullah dengan melalui Quran dan Hadis.
Kenapa timbul? Sedangkan semuanya dari sumber rujukan yang satu, iaitu Al Quran dan Hadis. Semuanya rujuk kepada Rasul, jadi sepatutnya tak timbul mazhab.
Pada zaman sahabat r.a. tidak ada mazhab, mengapa?
Umumnya orang sangat yakin dengan para sahabat, seolah-olah lihat Rasul.
Tapi zaman tabiin, atau tabiut tabiin, orang bergantung dengan ilmu sahaja sebab sahabat dah tak ada.Kalau ada masalah, lepas Al Quran dan Hadis, mereka ijtihad. Hanya bersandar kepada ilmu yang dalam Al Quran dan Hadis. Generasi ke 3 ke 4 baru ada mazhab.
Akan diterangkan secara ringkas, mengapa terjadi mazhab, bagaimana boleh terjadinya berlainan pendapat, sedangkan semua rujuk Al-Quran dan Hadis, yang tak ada hanya Rasulullah, sahabat dan tabiin. Jadi mereka hanya bersandar dengan ilmu, tanpa bersandar kepada peribadi Rasulullah SAW, sahabat dan tabiin. Jadi mereka di zaman itu terpaksalah berijtihad, dengan kaedah ilmu alat yang ada.
Apa maksud ilmu alat?
Ilmu untuk melahirkan ilmu, untuk memahami Al Quran dan Hadis. Contohnya ilmu nahu, saraf, bahasa Arab ,sastra Arab, ilmu mantik atau lojik, ilmu usul fiqah,usuluddin. Semuanya contoh-contoh itu adalah ilmu alat.

Cara berijtihad ialah dengan merujuk kepada Al-Quran sedangkan huraikan Al-Quran sudah tak sama berdasarkan ilmu alat tadi. Antara sebab yang menjadikan ulama waktu itu berbeza pendapat ialah:

1. Ada ayat yang di "nasih dan mansuh" yakni membatalkan hukum. Dalam hal ini ulama berbeza pendapat mengenainya

2. Ada ulama penerimaan ayat nasih mansuh tidak sama, jadi tentu dalam berijtihad akan berbeza hasilnya.

3. Terdapat cara memahami ayat al Quran secara lahir saja. Misalnya mazhab Daud Zohiri. Ada ulama mentafsir ayat Al Quran dengan maksud yang tersirat.

4. Memberi makna dan terjemahan ayat Quran berbeza antara ulama. Contoh: Imam syafie menerangkan maksud "sentuh kulit lelaki dan wanita ajnabi membatalkan wudhu." Tapi mazhab Hanafi, menyatakan "sentuh dengan bernafsu".

5. Kemampuan mentafsir antara ulama tak serupa. Contoh bagaimana umat Islam menjadi militan, misalnya berdasarkan hadis yang maksudnya "saya diperintahkan membunuh manusia kecuali yang sudah bersyahadat." Tapi terdapat ayat atau hadis yang memansuhkan hadis tersebut.

6. Kadang-kadang hadis memansuhkan ayat, atau ayat memansuhkan hadis. Jadi kena faham keseluruhan. Ini kesannya mazhab berbeza. Al Quran tempat rujukan utama, kemudian rujukan kedua kepada Hadis. Hadis dibukukan selepas 300 tahun. Tidak semua Hadis sampai kepada ulama-ulama tersebut, jadi sumbernya sudah berbeza. Kalau ulama tidak dapat Hadis mengenai sesuatu hukum, tentu ijtihadnya tanpa merujuk Hadis.

7. Penerimaan Hadis tak sama antara ulama, jadi ijtihad berbeza. Setengah ulama tak guna Hadis lemah, ada pula ulama yang guna Hadis lemah. Sebahagian ulama berfahaman bahawa Hadis ada yang bersifat nasih mansuh, sebahagiannya lain pula ada yang tidak terima Hadis nasih mansuh, jadi cara mengeluarkan hukum berbeza.
Hasilnya timbullah perbezaan pendapat dan bermazhab kesan daripada cara fahamkan Hadis berbeza, dan ini mempengaruhi fatwa mereka yang tentunya berbeza rumusan fatwanya.

8. Walau pun umumnya ulama bijak, tapi darjat kebijakkannya tak sama, jadi fatwanya pun turut tak sama.

Justeru untuk jangka panjang, hal ini ada kesan negatif kepada umat Islam. Oleh kerana umumnya manusia jahil, fanatik pula, kesannya ialah manusia sering bergaduh. Walaupun fatwa itu dibuat untuk menyelamatkan umat, tapi kerana umumnya manusia itu jahil dan fanatik, akibatnya umat Islam berpecah.
Itulah serba ringkas mengenai ilmu berkenaan mengapa terjadinya mazhab.

(Moga-moga Allah akan menyatukan semula semua umat Islam di dunia ini kepada satu Mazhab - moderator)

Ampun maaf

Berhati-Hatilah Dengan Perbuatan Anda

Berhati-Hatilah Dengan Perbuatan Anda

Setiap insan akan bertanggungjawab terhadap apa yang telah diperbuat, dan barangsiapa yang beriman dan berbuat baik maka ia masuk syurga, dan barangsiapa yang kufur kepada Allah SWT dan RasulNya maka ia masuk neraka, Allah SWT berfirman;

" Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api Neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan ( ingatlah ) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Mereka beroleh dalam Syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang suci bersih, serta Kami masukkan mereka ke tempat yang teduh yang sentiasa dinaungi. " Q.S An-Nisaa’ : 56 - 57

Semua perbuatan baik hanya akan bermanfaat kepada pelakunya, Allah tidak memerlukan perbuatan itu, begitu pula semua perbuatan buruk hanya akan membahayakan pelakunya, perbuatan buruk itu tidak akan membahayakan Allah sedikit pun, sebagaimana firmanNya;

" Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya. " Q.S Fussilat : 46

Dan juga;
“ Dan sesiapa yang berjuang ( menegakkan Islam ) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah Maha Kaya ( tidak berhajatkan sesuatupun ) daripada sekalian makhluk. “ Q.S Al-‘Ankabuut : 6

Allah SWT Maha Mulia akan melipatgandakan seluruh perbuatan baik, sebagaimana firmanNya;
" Sesiapa yang membawa amal kebaikan ( pada hari kiamat ), maka baginya ( balasan ) sepuluh kali ganda ( dari kebaikan ) yang sama dengannya dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan ( kejahatan ) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya ( sedikitpun ). " Q.S Al-An’aam : 160

Perbuatan-perbuatan baik seperti sholat, zakat, puasa, haji, memerintahkan kepada kebaikan, mencegah kemunkaran, berjihad, membaca Al Quran dan lain-lain yang termasuk syariat Islam, semua perbuatan itu akan mendapat imbalan berupa syurga, sebagaimana disebutkan di dalam Al Quran;
" Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga dan mereka pula tidak akan dianiaya ( atau dikurangkan balasannya ) sedikitpun. " Q.S An-Nisaa’ : 124

Perbuatan-perbuatan buruk seperti kezaliman, syirik, membunuh, perosakan, takbur dan lain-lainnya dari perbuatan maksiat, maka imbalan dari semua perbuatan maksiat itu adalah neraka jahannam, kecuali bagi orang-orang yang bertaubat, Allah berfirman;
" Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api Neraka, kekallah dia di dalamnya dan baginya azab seksa yang amat menghina. " Q.S An-Nisaa’ : 14

Semua perbuatan dan perkataan yang baik mahupun yang buruk, seluruhnya mempunyai ikatan dengan Allah sang Pencipta, firmanNya; " Inilah surat ( tulisan malaikat ) Kami, ia memberi keterangan terhadap kamu dengan yang benar, kerana sesungguhnya Kami telah ( perintahkan malaikat ) menulis segala yang kamu telah lakukan ( di dunia dahulu )! "Q.S Al-Jaathiyah : 29

Allah tidak akan menerima perbuatan baik kecuali jika dikerjakan dengan penuh ikhlas hanya kerana Allah serta sesuai dengan petunjuk Rasulullah SAW sebagaimana firmanNya;
“ Katakanlah ( wahai Muhammad ) : Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.. "Q.S Al-Kahfi : 110

Pada hari kiamat setiap manusia akan mendapat kitab yang berisi semua catatan seluruh amal perbuatannya di dunia, lalu dikatakan kepadanya.
" Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya: Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya ( berlaku demikian ). Pada hari itu manusia akan keluar berselerak ( dari kubur masing-masing ) untuk diperlihatkan kepada mereka ( balasan ) amal-amal mereka. Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya ( dalam surat amalnya )! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya ( dalam surat amalnya )! " Q.S Az-Zalzalah : 4 - 8

Pada hari kiamat nanti, setiap manusia akan diberikan kitab catatan amalnya, lalu dikatakan kepadanya:" ( Lalu Kami perintahkan kepadanya ): Bacalah Kitab ( suratan amalmu ), cukuplah engkau sendiri pada hari ini menjadi penghitung terhadap dirimu ( tentang segala yang telah engkau lakukan ). " Q.S Al-Israa’ : 14

Maka barangsiapa yang beriman dan melakukan kebaikan ia akan mengambil kitab itu dengan tangan kanannya sambil bergembira dan masuk syurga, dan barangsiapa yang menentang Allah dan RasulNya ia akan mengambil kitab itu dengan tangan kirinya atau dari belakang punggungnya dan akan masuk neraka jahannam, sebagaimana firman Allah;
" Kemudian sesiapa yang diberi menerima surat amalnya dengan tangan kanannya; Maka dia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan, Dan dia akan pergi kepada keluarganya ( yang beriman ) dengan sukacita. Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya ( dengan tangan kiri ), dari sebelah belakangnya, Maka dia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya, Dan dia akan menderita bakaran Neraka yang marak menjulang. " Q.S Al-Insyiqaaq : 7 - 12

Sungguh, sangat jauh perbezaan antara iman dan kufur, antara ketaatan dan kemaksiatan, antara penghuni syurga dan penghuni neraka, firman Allah menyebutkan;
" ( Jika demikian halnya ) maka adakah orang yang beriman sama seperti orang yang fasik? Mereka tidaklah sama ( dalam menerima balasan ). Adapun orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka akan beroleh Syurga tempat tinggal yang tetap sebagai balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan. Dan sebaliknya orang-orang yang fasik, maka tempat kediaman mereka ialah Neraka; tiap-tiap kali mereka hendak keluar dari Neraka itu, mereka dikembalikan kepadanya, serta dikatakan kepada mereka: Rasalah azab Neraka yang kamu sentiasa mendustakannya di dunia dahulu. "Q.S As-Sajdah : 18 - 20

Allah telah menerangkan bahawa orang-orang mukmin adalah para pemenang dan orang-orang kafir adalah golongan yang dalam kerugian, sebagaimana firman Allah;
" Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. " Q.S Al-‘Asr : 1 - 3

Ya Allah berilah kami rezeki berupa syurga, selamatkanlah kami dari siksa neraka, dan kasihanilah kami dengan rahmatMu, Wahai yang Maha Penyayang. Wallahu’alam Bisshawab.

Wujud, banyak dicari orang kerna indahnya bentuk
Padahal ia tidak memiliki makna.
Hati, tempat bersemayam antara kebaikan & keburukan
Zikir bisa membersihkannya dari segala keburukan & kemaksiatan
Ku bersujud pada Illahi Rabbi hanya untuk mendapat Cinta & RedhaMu

*Penawar penat oleh Rasullullah*

Subject: *Penawar penat oleh Rasullullah*
> > >Penawar di kala kepenatan
> > >Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama adadi
> > >rumah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar
> > >oleh Rasulullah s. a. w. kepada puteri kesayangannya Saidatina
> > >Fatimah sebagai penawarnya. Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu
> > >kepada suaminya Saidina Ali bin Abu Talib tentang kesakitan pada
> > >tangannya kerana keletihan menggiling gandum untuk membuat roti.
> > >Saidina Ali berkata : "Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan
> > >perang. Berjumpalah dia dan mintalah seorang khadam untuk
> > >membantumu."Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan
> > >hasrat untuk mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya
> > >di rumah.
> > >
> > >Bagaimanapun Rasulullah s. a. w. tidak mampu memenuhi permintaan anak
> > >kesayangannya itu. Lalu Baginda s. a. w. pergi menemui puterinya
> > >serta menantu itu. Baginda s. a. w. berkata : "Apakah kamu berdua
> > >mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta
> > >daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur,bertasbihlah
> > >(Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33
> >kali
> > >dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu
> > >berdua daripada seorang khadam." Inilah penawar ringkas yang Nabi s.
> > >a. w. ajarkan kepada anak dan menantunya bagi meringankan keletihan
> > >dan kesusahan hidup mereka berdua.Saidina Ali terus mengulang-ulang
> > >kalimah-kalimah Rasulullah s. a. w.
> > >ini. Katanya "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia
> > >diajarkan
> > >kepadaku."
> > >Sayugia dicadangkan kepada ibu-ibu, suami-suami atau sesiapa sahaja
>yang
> > >merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya
>mengamalkan
> > >membaca 'Subhanallah' (33 kali), 'Alhamdulillah' (33 kali)
> >dan'Allahuakbar'
> > >(33 kali) pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan mata. Lakukanlah
> > >dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan), Insya-Allah petunjuk
> > >Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan hidup seharian kita.
> > >Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan senyuman.

Siapakah orang itu?

Siapakah Orang Itu?

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu
solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi
Sulaiman a.s.

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa
musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu
sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil
mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan
tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada
sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun
masih berat untuk melakukan ibadat dan amal- amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati
membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana
mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak
membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga
kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari
siksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang email ini begitu
sahaja, malah dia tidak akan menyampaikan pula pada org lain.

Friday, June 10, 2005

Nasihat Untuk Sri Kandi Islam_pt3

ISLAM DAN WANITA.

Banyak batasan yang dikemukakan untuk mendefinisikan apa makna keadilan. Tetapi satu hal pasti tidak akan ditolak - keadilan bagi manusia akan terwujud pada saat hak-hak manusia dapat dipenuhi. Yang kemudian berbeza adalah siapakah yang menentukan hak manusia dan apakah cara yang harus ditempuh untuk memenuhi hak-hak tersebut.

SIAPA YANG MENENTUKAN HAK MANUSIA?

Masyarakat kapitalis-sekular yang menentukan sendiri aturan hidupnya di dunia, pada hakikatnya menentukan sendiri hak manusia yang didakwa memiliki empat kebebasan pokok yang akan melahirkan hak-hak manusia sebagai individu dalam masyarakat dan negara. Mereka sepakat bahawa manusia memiliki kebebasan beraqidah, kebebasan berpendapat, kebebasan hak milik, dan kebebasan bertingkah laku. Cuma mereka tidak sepakat mengenai seberapa jauhkah kebebasan-kebebasan itu wajar dimiliki manusia.

Masyarakat Islam walaubagaimanapun, tidak menentukan sendiri hak-hak manusia. Mereka mengetahui hak-hak mereka melalui petunjuk Allah didalam Al-Qur'an dan Hadis. Mereka yakin bahawa hak dari Allahlah yang paling tepat, yang akan mendatangkan kebaikan bagi individu dan masyarakat dalam kehidupan dunia. Mereka meyakini hal tersebut kerana mereka menerima kebenaran firman Allah :

"(Dan) mungkin kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan mungkin kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (TMQ Al Baqarah : 216)

Penentuan hak manusia didalam Islam diserahkan sepenuhnya kepada Penciptanya, bukan kepada ahli tafsir lelaki (kerana ada dakwaan kononya ada bias gender dalam tafsir bersifat kelelakian), sehingga dalam masyarakat Islam tidak ada perbezaan pendapat samada seorang pembunuh mempunyai hak untuk hidup atau tidak. Melalui pensyariatan qisas (Al-Quran. 2:178), mereka memahami bahawa pembunuh tidak memiliki hak hidup untuk hidup. Ini adalah kerana Allah telah memberi hak kepada keluarga orang yang terbunuh untuk memutuskan apakah mereka ingin menuntut pembunuh untuk dijatuhi hukuman mati, ataukah mereka memaafkan pembunuh dan ia harus membayar diyat (denda) kepada keluarga orang yang terbunuh. Pada saat keluarga orang terbunuh menuntut hukuman mati keatas pembunuh atau hakim menjatuhkan hukuman mati padanya, itu tidak berarti keputusan tersebut melanggar hak hidupnya. Pada hakikatnya, sipembunuh sudah tidak lagi diberi hak untuk hidup oleh Allah. Sekiranya keluarga orang terbunuh memaafkan, berarti keluarga itu berbaik hati memberikan haknya kepada pembunuh, sama seperti kebaikan orang yang memberikan harta yang menjadi haknya kepada orang lain. Berbeza dengan masyarakat kapitalis, mereka akan berbeza pendapat mengenai hak hidup bagi seorang pembunuh. Perbezaan inilah yang akhirnya 'menentukan' apakah mereka merasa mendapat keadilan atau tidak. Perbezaan seperti ini akan menyebabkan wujud kelompok-kelompok didalam masyarakat kapitalis yang akan terus memperdebatkan hakikat keadilan didalam penghukuman dan perdebatan ini tidak akan pernah selesai.

BAGAIMANA MEWUJUDKAN KEADILAN?

Perbezaan yang terjadi dikalangan masyarakat kapitalis mengenai batas-batas kebebasan manusia untuk menetapkan aturan hidup yang akan menguntungkan dirinya atau kelompoknya, menimbulkan kesulitan pada saat mereka harus menentukan peraturan apa yang harus diterapkan ditengah masyarakat. Aturan yang dianggap adil oleh seseorang mungkin dipandang tidak adil oleh orang lain. Untuk mengurangkan ketidakadilan ditengah masyarakat inilah mereka memerlukan mekanisme pengambilan keputusan oleh majoriti rakyat. Inilah yang melahirkan konsep pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, yang menjalankan peraturan hidup yang dibuat sendiri oleh majoriti rakyat.

Masyarakat kapitalis memang memerlukan demokrasi, kerana mereka menyerahkan penentuan aturan hidupnya kepada manusia. Sedangkan, pada hakikatnya mereka sepatutnya sedar bahawa hasil dari sistem demokrasi bukanlah suatu keadilan bahkan lebih sering menghasilkan ketidakadilan, termasuk ketidakadilan atas sebab penyalahgunaan sistem ini. Walaubagaimanapun, permasalahan ini mereka justifikasikan kerana sistem kapitalis memang amat memerlukan demokrasi. Hal tersebut tidak terjadi kepada masyarakat Islam. Masyarakat Islam tidak memerlukan demokrasi untuk mewujudkan keadilan bagi seluruh manusia, baik muslim mahupun non muslim, baik lelaki ataupun wanita. Ini adalah kerana masyarakat Iaslam memahami bahwa hak manusia ditentukan oleh Allah dan Allah telah menetapkan cara pemenuhan hak-hak tersebut. Penentuan hak dan kewajiban ini dapat difahami manusia dari hukum-hukum syara' Islam yang digali dari Al-Qur'an dan Hadis. Pelaksanaan syariat Islam ditengah-tengah kehidupan masyarakatlah yang akan menjamin terwujudnya keadilan.

Masyarakat Islam memahami bahawa kunci terwujudnya keadilan di tengah-tengah masyarakat adalah dengan terlaksananya syariat Islam sebagai aturan hidup masyarakat. Hal inilah yang membuat masyarakat Islam dapat menerima kepemimpinan tunggal didalam masyarakat, selama mana pemimpin ini menerapkan hukum Allah, bukan menetapkan aturan yang bersumber dari hawa nafsu manusia. Oleh itu, yang harus dilakukan untuk memastikan keadilan dapat dikecapi dengan sebenar-benarnya adalah berpegang kepada hukum Allah, bukannya meletakkan sumber hukum keatas tangan rakyat.

ISLAM MENJAMIN HAK-HAK WANITA

Kaum wanita yang menghadapi banyak permasalahan kehidupan dan merasa bahawa masalah tersebut berakar pada perlakuan tidak adil terhadap wanita seharusnya dapat melihat bahwa Islamlah penjamin keadilan yang hakiki. Untuk mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci, berikut dikemukakan beberapa contoh pemecahan masalah-masalah wanita yang menjadi sorotan dunia saat ini menurut syariat Islam:

1) Masalah kemiskinan, pendidikan, kesihatan dan tindakan buruk terhadap wanita.

Dalam pandangan Islam, masalah-masalah ini timbul kerana tiadanya penerapan hukum-hukum yang berhubungan dengan jaminan keperluan asas bagi rakyat. Keperluan asas rakyat meliputi: a) Keperluan asas yang dipenuhi secara individu untuk setiap individu rakyat dan b) keperluan asas masyarakat. Contoh keperluan asas yang pertama adalah makanan dan pakaian. Sedangkan yang kedua meliputi keperluan masyarakat akan keamanan, kesihatan dan pendidikan.

Kemiskinan menurut Islam terjadi pada saat seseorang individu tidak mampu memenuhi keperluan pokoknya (keperluan individu). Kemiskinan pada wanita terjadi pada saat si suami atau walinya (yang berkewajiban memberi nafkah keperluan asas kepada wanita itu) juga miskin. Jalan keluar untuk mengatasi masalah ini sudah tentu bukannya dengan cara memberi modal kepada wanita agar ia dapat meningkatkan keadaan ekonominya kerana hal itu justeru akan menambah bebanan kepada si isteri yang juga mempunyai tanggungjawab di rumah. Penyelesaian yang akan ditempuh adalah dengan menyediakan pekerjaan atau modal kerja kepada si suami atau wali dari wanita itu, agar ia dapat bekerja atau meningkatkan penghasilannya sehingga ia dapat menafkahi isteri dan anak-anaknya atau saudara wanitanya yang menjadi tanggungannya dalam batasan nafkah yang selayaknya.

Demikian pula apabila negara melaksanakan kewajibannya menjamin pendidikan, kesihatan dan keamanan rakyatnya, seperti yang diperintahkan Allah, masalah-masalah buta huruf, buruknya keadaan kesihatan kaum wanita dan masalah gangguan dan keganasan keatas wanita akan pasti berkurang dengan drastiknya.

Didalam Islam, menuntut ilmu adalah kewajiban bagi kedua-dua lelaki dan wanita, dan pendidikan adalah hak setiap warganegara, termasuk didalamnya para wanita. Negara mengelola dan memberi pendidikan secara percuma kepada setiap warganegara. Pendidikan yang diberikan secara percuma ini bertujuan untuk membentuk pola berfikir dan pola sikap (syakhshiyah) Islam kepada anak didik, serta membekal mereka dengan ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan kehidupan. Melalui pendidikan ini, seseorang muslim dibentuk menjadi peribadi yang berilmu (intelektual) agar menyingkapi sikap seorang ahli ibadah yang mulia. Dengan kurikulum pendidikan berteraskan aqidah ini akan muncul para saintis, jurutera, doktor dan lainnya yang beriman dan bertaqwa. Wanita tidak sekali-kali akan dihalang untuk mengikuti bidang-bidang pendidikan yang berbentuk profesional ini. Mereka sendirilah yang akan digalakkan untuk memilih pendidikan profesional yang ingin mereka ingini, disesuaikan dengan kewajiban utama mereka sebagai ibu dan pengurus rumah tangga serta menjaga iffah atau kehormatan mereka sebagai wanita.

Mengenai jaminan terhadap keamanan, negara akan memenuhinya dengan membina aqidah umat sehingga mereka menjadi orang-orang yang bertaqwa dan takut akan adzab Allah yang pedih apabila mereka melakukan kejahatan. Sebagai contoh golongan lelaki diwajibkan Allah untuk menundukkan pandangan mereka ketika berhadapan dengan wanita dan wanita pula diwajibkan menutup aurat dengan cara yang betul ketika keluar dari rumah. Selain itu, negara juga menerapkan hukum yang tegas, yang bersumber dari wahyu, untuk bertindak keatas kejahatan-kejahatan yang berlaku tanpa adanya diskriminasi. Selain itu, harus disedari, salah satu dari punca utama berlakunya kejahatan iaitu tidak terpenuhinya keperluan asas manusia, sudahpun diselesaikan oleh negara sejak awal lagi.

2) Masalah penglibatan wanita sebagai pembuat polisi dan keputusan

Tidak seperti masyarakat kapitalis, masyarakat Islam tidak melihat masalah ini sebagai suatu ketidakadilan terhadap wanita. Didalam Islam, pembuat keputusan memanglah hanya dipertanggungjawabkan kepada seorang individu, iaitu pemimpin. Didalam keluarga pemimpinnya adalah suami, ditingkat wilayah, pemimpin masyarakat adalah wali, dan ditingkat negara pemimpinnya adalah Khalifah. Dalam isu-isu seperti ini, lelaki telah diberi hak oleh Allah untuk memikulnya. Semua kedudukan ini memanglah bukan hak untuk wanita menurut hukum syara'. Ketidakadilan hanya berlaku apabila hukum Allah mengenai hak wanita dilanggar. Sebagai contoh, apabila wanita tidak diperkenankan utnuk memberikan sebarang pendapat atau masukan didalam pembuatan keputusan, atau apabila wanita tidak diperkenankan untuk menasihati pemimpin jika pemimpin tersebut menyalahi syariat Allah. Meletakkan label 'zalim' apabila wanita tidak dibenarkan menduduki kerusi-kerusi yang telah ditetapkan oleh Allah sebagai hak keatas lelaki merupakan satu label yang hanya memanifestasikan kejahilan dan penolakan urusan Allah didalam penetapan ini. Wanita tetap bebas menduduki kerusi-kerusi 'kepimpinan' yang lainnya selama ia tidak bertentangan dengan hukum Allah sebagai contoh sebagai ketua di jabatan-jabatan negara yang tidak berkaitan dengan aspek pemerintahan.

Demikianlah contoh penyelesaian permasalahan wanita menurut pandangan Islam. Penyelesaian permasalahan wanita dengan penerapan syariat Islam dalam kehidupan tidak hanya menjamin keadilan bagi wanita, tetapi juga menjamin keadilan bagi seluruh anggota masyarakat. Itulah penjaminan keadilan yang hakiki.

SATU PERSOALAN KEPADA KITA.

Hipokrasi barat dalam 'memperjuangkan' hak wanita adalah merupakan suatu kejelasan yang tidak dapat dipertikaikan lagi. Kenapakah Barat tidak melabelkan Yvonne Ridley, muslimah yang memeluk Islam setelah beliau ditangkap di Afghanistan dan mengatakan bahawa kekeluargaan Islam adalah yang terbaik, sebagai "a good Muslim"? Ramai lagi wanita barat yang memeluk agama Islam dan memperjuangkan Islam di negara barat - ada yang begitu lantang memperjuangkan nasib mereka yang memakai tudung di sekolah-sekolah di Perancis - namun, apa yang mereka katakan sebagai "a good muslim" adalah seorang wanita dari Malaysia yang tidak menutup aurat dan berjuang selari dengan mereka yang ingin menjatuhkan Islam!

Wahai kaum muslimin, selama kita memperjuangkan Islam, kita tidak memerlukan ideologi selain darinya sebagai neraca kehidupan, untuk kesejahteraan lelaki dan wanitanya. Apa yang diperlukan adalah pemahaman dan penerapan hukum Allah yang mulia melalui Daulah Khilafah 'ala Minhaj Nubuwwah yang wajib kita perjuangkan – yang telah sejak begitu lama memperjuangkan hak wanita dan telahpun terbukti, ketika ia masih berdiri, berjaya meletakkan wanita sesuai dengan kedudukannya sebagai muslimah yang dimuliakan Allah. Bukanlah sekadar perjuangan murahan yang mengemis kepada idea barat dengan berlabelkan Islam dan ingatlah sistem kapitalis barat sendiri telah gagal untuk memartabatkan wanita, yang sehingga hari ini terus dijualbeli – apakah layak pemikiran seperti ini diambil sebagai sandaran untuk mengembalikan hak-hak wanita???

Wallahua'lam

Nasihat Untuk Sri Kandi Islam_pt2

KETAM MENYURUH ANAKNYA BERJALAN BETUL - SISTEM PERUNDANGAN BARAT MENJAGA HAK WANITA?

Barat sering menjadikan isu Islam yang kononnya menindas wanita sebagai sumber utama serangan mereka keatas Islam. Isu Amina sengaja digunakan oleh wartawan barat untuk menghina hukuman rejam kepada penzina. Kapitalisme pada hakikatnya tidak memandang isu seks sebagai suatu masalah yang besar. Penzinaan merupakan satu cara hidup di negara-negara barat. Mungkin keganasan seks masih dianggap sebagai jenayah disana, namun frekuensi kejadiannya memberikan gambaran bahawa ia seolah-olah sudah menjadi 'trend' didalam masyarakat mereka. Marilah kita perhatikan sedikit sebanyak dari contoh yang memanifestasikan hakikat sebenar pandangan barat keatas wanita.

Dalam tahun 2003 sahaja AS menyaksikan 93,233 kes rogol - 63 orang wanita dalam 100,000 telah menjadi mangsa rogol. Pada setiap satu atau dua minit akan ada seorang wanita AS yang diganggu secara seksual dan dalam masa setiap 6 minit 1 kejadian rogol akan berlaku (FBI). Bilangan wanita didera dan dirawat di 'First Aid Centers' melebihi satu juta orang. Dan lebih dari 1,500 wanita dibunuh oleh suami, kekasih dan teman sebilik (The Milenio, Mexico, Sept 26, 2004). Hampir 78% wanita di barat secara fizikal menjadi mangsa gangguan seks sekurang-kurangnya sekali dalam hayat mereka. Tambahan pula, 79% dari wanita barat didera secara seksual sekurang-kurangnya sekali. Kajian yang dilakukan oleh US National Institute of Justice menunjukkan bahawa semasa menghabiskan masa 4 tahun pembelajaran di kolej, 88% wanita menjadi mangsa serangan fizikal atau mangsa seks dan 64% daripada mereka ini pernah mengalami kedua-dua kes. Dekad sebelumnya, kes yang dikendalikan oleh US Equal Employment Opportunity Commission melawan gangguan seksual meningkat 22% (The Sun, July 16, 2004).

Di bumi Uncle Sam sendiri diskriminasi terhadap wanita dalam bidang perkerjaan tidak kurang hebatnya; menurut akhbar The Sun (Julai 16, 2004), kes yang dikendalikan oleh US Equal Employment Opportunity Commission tentang diskriminasi jantina didalam bidang tenaga kerja meningkat 12% dalam masa 10 tahun. Pada tahun 2004, terdapat 2 kes yang menarik perhatian. Ianya berkaitan dengan kes "gender bias" yang melibatkan 1.6 juta pekerja wanita di Wal Mart dan kes yang lain melibatkan 340 staf wanita Morgan Stanley (New York Times, Julai 13, 2004). Wanita yang bidang tugasnya tidak berbeza dengan pekerja lelaki tidak dibayar kadar gaji yang sama - statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Buruh AS menunjukkan bahawa wanita mendapat median gaji 81.1% gaji lelaki.

Penjagaan kesihatan terhadap wanita di AS adalah antara yang paling teruk di dunia; ini diceritakan sendiri oleh Dr. Jody Heyman, dari Harvard School of Public Health. Dari 168 buah negara yang dikaji penulis ini, beliau berkomentar tentang AS sebagai "...far behind the rest ot the World.." (...jauh ketinggalan berbanding negara-negara lain di dunia) (AP Boston, Jun 17, 2004) .

Kanak-kanak juga sering menjadi mangsa jenayah seks di AS. Setiap tahun terdapat kira-kira 400,000 kanak-kanak di AS yang dipaksa untuk terlibat dalam aktiviti pelacuran atau lain-lain urusan yang berkaitan dengan seks jalanan. National Center for Missing & Exploited Children melaporkan bahawa kes kanak-kanak yang digunakan untuk tujuan eksploitasi seks meningkat secara mengejutkan dari 4,573 kes dalam tahun 1998 kepada 81,987 kes 2003 (The USA Today, Feb 27, 2004).

SIAPAKAH BARAT DAN SIKAP SIS

Dalam mengkaji bagaimana barat berusaha untuk menyerang Islam, kita boleh mengambil beberapa contoh yang disarankan penggunaannya oleh Cheryl Bernard dalam tulisannya (Civil Democratic Islam: Partners, Resources and Strategies, RAND Corporation). Diantaranya adalah isu-isu yang biasa mencetuskan perbincangan hangat dikalangan umat Islam, iaitu demokrasi, Hak Asasi Manusia (HAM), poligami, hukuman hudud, isu minoriti, isu pakaian wanita dan isu suami boleh memukul isteri. Dengan isu-isu inilah keraguan akan dimunculkan dikalangan umat Islam terhadap Fiqh Islam itu sendiri. Sekiranya kita melayari laman web Sisters in Islam (SIS) kita akan dapati isu yang sering diperbincangkan berputar disekitar isu yang sama seperti yang digunakan oleh barat untuk menyerang Islam. Lihatlah sahaja penerbitan mereka - semuanya berputar disekitar isu poligami, rogol isteri, isu meringan-ringankan penutupan aurat, isu suami boleh memukul isteri dan hukum hudud. Kita tidak perlu mengkaji dengan mendalam perjuangan SIS untuk melihat kesamaan perjuangan mereka dengan keinginan barat untuk merendahkan Islam, seperti yang dapat kita baca antara lain didalam tulisan Cheryl Bernard. Mereka yang 'berjuang' seperti ini tidak lain tidak bukan merupakan agen, secara sedar atau tidak, kepada ideologi barat dalam usahanya untuk menghancurkan Islam. SIS pada hakikatnya adalah merupakan pejuang ideologi barat yang menempelkan beberapa ayat Al-Quran sebagai dalih penggunaan Islam.

Barat, dalam melaungkan 'hak wanita' sebenarnya telah memanifestasikan sikap hipokrit mereka. Dari statistik yang diuatarakan diatas, jelas menunjukkan bahawa negara yang menjadi kiblat 'pejuang kebebasan' ini adalah tidak lebih dari ketam yang mengajar anaknya berjalan dengan betul. Sikap hipokrit barat dalam melaung-laungkan slogan membela wanita pada hakikatnya adalah "full of sounds and fury but singnifying nothing".

Kemunafikan Barat tentang Islam dan isu wanita ini sendiri terlalu banyak, contoh klasik yang boleh dikaji antara lain adalah kisah Lord Cromer ketika beliau bertugas sebagai General Konsul British di Mesir (1883-1907). Cromer amat yakin dengan pandangannya bahawa Islam dan masyarakatnya adalah kolot dan terkebelakang. Beliau begitu keras kritikannya terutama didalam isu wanita dan bagaimana Islam menangani masalah wanita. Bagi beliau, kekerasan Islam dalam memastikan wanitanya menutup aurat dan tidak bergaul secara bebas dengan kaum lelaki merupakan halangan yang paling besar dalam membangkitkan pemikiran orang-orang Mesir. Beliau yakin hanya dengan penerapan nilai-nilai barat; dengan membuka 'hijab' wanita, barulah kebangkitan orang-orang Mesir dapat dicapai. Dan apakah yang dilakukan oleh Cromer apabila ia pulang ke Britain? Beliaulah orang yang paling keras menentang hak-hak wanita. Beliau mengetuai Men's League for Opposing Women's Suffrage yang menentang wanita dalam mendapatkan hak mereka untuk mengundi!!! (Leila Ahmed, Women and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate)

Contoh yang lebih kontemporari boleh dilihat didalam kata-kata dan perlakuan Presiden Uncle SAM, George W Bush. Diantara justifikasi beliau dalam menyerang Afghanistan dan Iraq adalah 'pembebebasan wanita'. Beliau pernah berucap di UN pada September 2002 dengan mengatakan "Respect for women... can triumph in the Middle East and beyond!" (penghormatan keatas wanita...boleh didapatkan di Timur Tengah dan tempat-tempat lain). Beliau menyerang Afghanistan dengan menggunakan ini sebagai salah satu justifikasi, kemudian Iraq ... kita tunggulah samada AS akan menyerang China, kerana polisi satu anaknya yang anti wanita, India kerana kemarahan keatas pembakaran janda dan Britain kerana kadar penghukumannya yang rendah keatas kes-kes rogol....semua atas alasan yang sama – untuk 'membebaskan wanita'!?

Nasihat Untuk Sri Kandi Islam

WAHAI SRI KANDI ISLAM BERWASPADALAH DENGAN HIPOKRASI BARAT

Isu wanita sering dijadikan isu murahan oleh Barat untuk menyerang ideologi Islam. Sejak dari dahulu, mereka secara terang terangan menyerang Islam yang kononnya selalu mengongkong wanita didalam banyak aspek kehidupan. Mereka berusaha mengubah persepsi umat dengan memperlihatkan seolah-olah mereka memperjuangkan hak wanita, sedangkan hakikatnya merekalah yang paling banyak memperleceh dan merendahkan martabat wanita yang mulia. Mereka sering menonjolkan 'tokoh wanita' idaman mereka sendiri sebagai wadah untuk menyerang ajaran Islam. Taslima Nasreen, sebagai contoh tiba-tiba mendapat pencalonan Hadiah Noble Tahun 2005 kerana tulisannya banyak menyerang dan 'memperbetul' ajaran Islam yang berkaitan dengan wanita. Jadi tidak hairanlah sekiranya akhbar Guardian, dalam laporannya mengenai pergerakan Sisters in Islam begitu ghairah memuji Zainah Anwar dari SIS - "Zainah Anwar is a good Muslim. She is also an outspoken campaigner for women's rights. To many Muslim men in Malaysia and beyond, these two factors are barely compatible" ('Sisters take on scholars in battle for Islam', Simon Tisdall, Guardian Unlimited 1.06.2005). Hakikatnya, isu wanita ini memang sengaja ditonjolkan oleh Barat sebagai api dalam sekam – didalam usaha mereka untuk melahirkan revolusi dalaman pemikiran Islam bagi merealisasikan objektif mereka 'mencairkan' ideologi Islam, agar Islam dapat di 'liberal'kan.

SERANGAN BARAT KE ATAS ISLAM : ISU WANITA

Barat yang amat benci kepada Islam sejak dahulu lagi, telah gagal untuk mengalahkan kekuatan Islam secara fizikal. Sejak dari kesedaran ini, mereka mula mengkaji kekuatan Islam dimana akhirnya mereka mendapati bahawa perlu dilakukan serangan keatas umat Islam dari aspek ajaran Islam itu sendiri. Antaranya, tiga aspek utama yang sering dijadikan 'lubuk' serangan oleh para orientalis barat untuk mengelirukan umat Islam adalah isu jihad, poligami dan emansipasi wanita. Sebagai penaung ideologi kapitalis yang pragmatik dalam perjuangannya, kita perhatikan pula hari ini, Amerika, dalam serangan-serangan ideologinya keatas Islam, sering menggunakan tiga sendi utama - demokrasi, isu wanita dan akauntabiliti pemerintah umat Islam.

Dalam serangan-serangan ini, isu wanitalah yang paling banyak memberi kesan keatas umat Islam sehinggakan kaum wanita yang terpengaruh dengan pemikiran barat ini secara sedar atau tidak telah menjadi proksi barat didalam 'perjuangan' mereka. Dalam sebuah penulisan yang bertajuk 'Afghanistan's Joan of Arc: Dies on the Crucifix of Islam' (Jim Woods, 'Capitalisme Magazine',May 7, 2005) penulis artikel ini telah mengulas penghukuman rejam seorang wanita yang bernama Amina sebagai penzina muhsan (yang telah berkahwin) dengan memuji sistem Barat dan merendahkan Islam. Sikap seperti ini menunjukkan kejahilan dan kebencian barat yang amat sangat keatas sistem Islam. Meskipun bidang kuasa (authority) dan prosidur dalam menjalankan hukuman hudud keatas Amina tidak diperhatikan dengan betul, namun apa yang dijadikan isu bukanlah bidang kuasa atau prosidur tersebut, tetapi hukuman hudud itu sendiri. Penulis, dalam mengakhiri tulisannya mengatakan, "Unlike the legal system in the West which protects the rights of women, Amina's life was subordinated to the needs of the community" (Tidak seperti sistem perundangan di barat yang melindungi hak asasi wanita, nyawa Amina terletak dibawah kehendak masyarakatnya). Dan 'kehendak masyarakat' ini membawa maksud keinginan masyarakat untuk berhukum dengan Islam.

Itulah sikap Barat terhadap Islam - mereka menilai bahawa ideologi merekalah yang terbaik, tetapi pada hakikatnya mereka ini tidak ubah seperti ketam yang menyuruh anaknya berjalan dengan betul. Sautun Nahdhah minggu ini ingin mengajak para pembaca yang budiman untuk sama-sama mengkaji isu ini dengan teliti, berdasarkan rasional dan hukum Allah swt yang suci. Untuk memulakan perbincangan kita, marilah kita melontarkan pandangan kita kepada negara kapitalis barat yang begitu bangga dengan idea kebebasan dan penjagaan hak wanita, yang dijadikan kiblat oleh pejuang 'kebebasan'. Marilah kita merenung...adakah mereka dan sistem mereka layak digunakan untuk menjaga akal, harta, nyawa, keturunan, keamanan, agama dan semua yang dipandang tinggi oleh manusia...atau sebaliknya?

ULAMA SUK (ULAMA DUNIA)

ULAMA SUK (ULAMA DUNIA)

Ulamak suk ertinya ulamak jahat (suk itu istilah Arab yang bererti jahat). Kita pun tidak sangka adanya ulamak2 yang jahat. Kalau bukan Rasululah yang sendiri memberitahu dalam sabdanya.

Selain dari Dajal , ada yang paling ku takuti menimpa kamu. Maka ditanya oleh sahabatnya, siapakah ia wahai Rasululah, Jawab baginda: iaitu Ulamak suk.

Sabdanya lagi,

Bila tergelincir ulama, maka tergelincirlah alam dengan sebab tergelincirnya itu.

Sehubungan dengan ini saya saya teringat kata2 dalam sebuah kitab,

Kalau Ulamak cinta dunia tentang yang harus, orang awam akan buat yang makruh. Bila ulamak buat perkara yang makruh,orang awam akan buat yang haram. Kalau ulamak buat dosakecil, orang awam akan buat dosa besar. Dan kalau ulamak buat dosa besar, orang awam akan jatuh pada kekafiran.

Logiknya hal2 yang demikian berkait2 ialah kerana orang yang disegani ilmunya,diyakini dan diikuti orang. Cakapnya dan sikapnya boleh mempengaruhi masyarakat. Orang ramai ingat semuanya betul, mereka tak pandai menolaknya. Maka kiranya baik caranya, baiklah jadinya masyarakat. Tetapi andai sebaliknya, yakni ulamak sudah jahat maka jahanamlah masyarakat!

Satu lagi factor terjadi demikian ialah kerana bila orang alim tidak mengajar, berdakwah dan mendidik, maka terbiarlah orang awam dalam kejahilan dan maksiat. Oleh kerana itu Rasululah sudah berpesan agar ditakuti ulamak suk dari takutkan singa. Hendaklah lari jauh2 dari mereka. Kita perlu ambik perhatian serius tentang hal ini kerana berdasrkan hadis, ulamak suk ini ramai terdapat pada akhir zaman iaitu zaman dimana kita berada.

Sabda Rasululah, akan berlaku pada akhir zaman, ahli ibadahnya jahil2 dan alim ulamaknya fasiq-fasiq.

Mari kita kaji ciri2 Ulamak Suk ini.

1.Mereka keluar dari sekolah dan jurusan tinggi pengajian Islam, yakni tempat keluarnya ulamak. Lalu mereka pun dipanggil ulamak.Pada hal mereka sebenarnya tidak layak pun dipanggil ulamak kerana ilmunya (kalau pun dia lulus) terlalu sempit dan sedikit. Ilmu yang dipelajari dalam Pengajian Islam hatta dalam Phd sekali pun agak terbatas dan disukat2.

2. Ibadah mereka tiada bezanya dengan ibadah orang awam . Yakni setakat mempertahankan rukun Islam yang lima sahaja dan sedikit buat tentang perkara2 yang sunat. Itu pun tidak dihiasi dengan roh ibadah. Cuma dijaga rukun dan syarat2 lahir sahaja. Ilmu hati, persoalan kejiwaan, sifat mahmudah dan mujahadah dengan nafsu tidak dipedulikan. Bahkan dianggap menyusahkan dan membuang masa. Begitu juga dengan wirid, zikir sudah tidak dibuat lagi. Pada hal dalam Islam sangat dianjurkan malahan disunatkan mengamalkannya.

3. Pakaiannya, carahidupnya dalam hal rumahtangga, pergaulan,ekonomi,pendidikan dan lain2 tidak dijalankan mengikut cara hidup Islam. Tetapi yang peliknya budaya kuning, pendidikan sekular,ekonomi riba dilaksanakan dalam hidupnya tanpa perasaan segan atau malu. Pendek kata dalam semua hal mereka tidak memiliki sifat ulamak. Mereka sendiri pun malu nak menonjolkan identiti ulamak. Kalau orang lain tak ceritakan, kita pun tidak tahu yang mereka tu ulamak!!!

4. Kalau bercakap cara hidup Islam dengannya, dia menolak dengan alasan, “orang akan lari dari kita, Belum masanya “ atau katanya Itu semua hal remeh temeh, kita mahu perkara yang besar2 !!! Walhal sebenarnya mereka ini tidak cinta dengan perjuangan Islam kerana cinta dunianya sangat tebal. Hingga kerana kepentingan dunia, mereka akan korbankan urusan agama terutamanya urusan2 yang merugiukan kepentingan mereka!

5. Dunia yang sangat diburu ialah harta, pangkat, pengaruh,nama, kuasa dan lain2 lagi. Ilmu agamanya dialatkan untuk dapatkan ini semua. Jadi kita akan lihat kehidupan mereka yang mewah dan membazir, sibuk mencari publisiti dimana yang ada peluang. Tekan menekan untuk kenaikan pangkat dan gaji. Setiap langkahnya diminta dibayar dengan elaun,mileage, lodging dan lain2 lagi. Program keagamaan yabg dianjurkan bertawar-menawar harganya. Perjuangan untuk dinaikkan gaji adalah usaha2 popular ulamak ini.

Dan untuk tuntut wang mileage, mereka yang sendiri menulis butir2nya dalam borang supaya jangan setiausahanya atau keraninya yang tersilap nombor atau tahu rahsia! Begitulah cintanya dunia. Pengorbanan untuk akhirat tidak termasuk dalam senarai mereka. Walau pun duit banyak, tetapi mereka tidak akan berkorban untuk agama Allah!

6. Untuk dapatkan apa yang dicintainya itu, mereka tidak fakir halal haram lagi! Mereka tidak fakir riba, dedah aurat, bergaul bebas, berbohong, menipu, berhutang, mungkir janji, rasuah, menganiaya, menzalimi dan lain2 kemaksiatan lagi. Kalau program mengajar agama, berjuang dan menasihati secara langsung atau tidak, yang boleh merugikan dunia mereka, maka akan ditingalkan semua itu. Mereka semacam tidak mahi berjuang lagi. Kalau berjuang pun, dicari yang ada keuntungan duniawi. Tidak kira apa2 isme pun. Merekalah yang kuat menentang purdah, tutup aurat, pemakaian jubah serban, banyak bersembahyang, berzikir dan ketegasan agama.

7. Kalau ada kuasa, kerana takut hilang kuasa, mereka sanggup memfitnah, menghasut, menuduh dan menganiayai. Ramai ulamak sufi terpaksa merengkok dalam penjara akibat perbuatan mereka. Dalam sejarah pemerintahan Bani Umaiyah, semasa Hajaj bin Yusuf (seorang ulamak) jadi gabenor di Baghdad, ramai ulamak dikalangan sahabat dan tabiin yang tegas dengan hokum Allah dipenggal kepalanya. Ramai juga yang dipenjarakan. Syeikh Abu Yazid Al Bustami pernah dihalau keluar dari Baghdad selama 7 tahun kerana fitnah yang dilemparkan kepadanya oleh ulamak rasmi.



8. Mereka dekat dengan raja dan pemerintah . Demi menjaga kepentingan dan menyorok kelemahannya, telah dibesar2kan kelemahan rakyat jelata, dengan menuduh bid’ah dan sesat. Hinggakan raja dan rakyat menjadi keliru dan akhirnya turut menekan rakyat yang tidak berdosa. Tetapi kalau orang besar buat maksiat, Ditolong sorok dan ditutup maksiatnya . Bahkan diiyakan pula kemaksiatan orang besar !

9. Pada zaman penjajah, mereka tidak segan silu membantu dan menyokong penjajah. Maka mereka turut terlibat menentang ulamak yang melawan penjajah. Itu dianggap ‘jihad’ mereka. Amar makruf wal nahi mungkar tidak mereka buat lagi.

10. Anak2 mereka biasanya tidak dihantar kesekolah agama. Mereka tidak mahu zuriatnya masuk kebidang yang susah nak cari makan keduniaannya. Mereka seolah2 menyesal sikap mak dan ayah mereka yang menghantar mereka ke sekolah agama. Kalau ada anak2 mereka yang dihanatr kesekolah agama. Itu kerana tidak ada pilihan lain.

11.Ulamak2 suk ini walau pun mereka berbual2 sesama mereka sendiri, adalah tentang kenaikan gaji,kenaikan pangkat jawatan, cerita tentang mileage, dan 1001 macam hal dunia. Mereka jarang menyebut bab akhirat. Apatah lagi bab perjuangan Islam, bab fil sabillillah , kerosakn umah dan lain2 lagi.

12. Kerana sikap mereka ini, membolehkan pemerintah zalim berkuasa lebih lama lagi. Disamping rakyat pun turut rosak. Maka mereka ini akan masuk nereka lebih dahulu dari orang kafir. Dalam setengah kitab diberitakan ualam suk masuk kenereka ‘500 tahun lebih dahulu dari penyembah berhala.’

Hadis2 tentang ulamak suk.

1. Sejahat-jahat manusia ialah Ulamak Suk

2. Kecelakaan pada umatku adalah kerana Ulamak Suk (hadis diriwayat Al-Hakimi)

3. Rosak dikalangan umat ku ialah ulamak yang zalim dan siabid yang jahil. Yang paling rosak ialah kejahatan ulamk suk dan yang sebaik2nya ialah kerana kebaikan ulama(akhirat) ( Hadis diriwayatkan oleh Adarimi)

4. Ulama yang jahat ialah mereka yang datang menyembah (bekerja dengan ) pemerintah. Dan pemerintah yang baik pula ialah yang dating merujuk kepada ulama(akhirat)

Dipetik dari kitab Ahlul Sunnah Wal Jamaah

Sejarah Hitam yg tercatat di Bumi Makkah dan Madinah

Sejarah Hitam yg tercatat di Bumi Makkah dan Madinah

Kalangan pemimpin dan pasukan tentera Bani Saud yang menyerang Makkah dan Madinah serta wilayah Hijaz yang lain yang berfahaman Wahabi tulen yang telah menyerang kota Makkah dan Madinah sekitar tahun 1924 dan 1925 Masihi dahulu, dan seterusnya menakluk kedua-dua buah kota suci umat Islam itu, melepaskannya dari kekuasaan Bani Osmani Turki, dan merampas kekuasaan autonominya daripada Syarif-syarif yang sebelumnya berkuasa penuh ke atas kedua- dua kota suci itu.

Pemimpinnya ketika penyerangan itu adalah Sultan Abdul Aziz bin Abdul Rahman El-Faisal Aali Saud, yang selepas penawanan kedua-dua kota: suci itu memakai gelaran Al-Malik, dan gelaran itu kekal sehingga ke hari ini.

Yang mereka serang adalah Syarif Husain,keturunan dari Rasululah. Datuk Raja Jordan sekarang, pendiri Kerajaan Hasyimiah yang berpusat di kota Makkah. Berfahaman Ahlul Sunnah Wal Jamaah.Mereka merampas beberapa benda berharga di kedua-dua buah kota suci itu, yang antaranya adalah milik peribadi Rasulullah SAW dan ahli keluarga baginda lalu dibawa ke Riyadh, ibu kota dan pusat pemerintahan Bani Saud itu. Mereka juga memusnahkan makam-makam Sahabat RA termasuk yang mati syahid, lalu meratakannya dengan tanah. Rumah keputeraan Rasulullah SAW juga turut dimusnahkan, dijadikan kandang binatang. Hanya akhir-akhir ini sahaja tempat itu dijadikan sebuah perpustakaan untuk bacaan umum. Pasukan ini juga berjaya menakluk seluruh Hijaz dan meletakkannya di bawah kekuasaan mutlak raja baru di seluruh Hijaz iaitu Bani Saud.

Sebagai catatan sejarah